زمین شناسی

جزوه مقاله و نمونه سوال زمین شناسی

زمین شناسی

جزوه مقاله و نمونه سوال زمین شناسی

سلام خوش آمدید

فسیل دایناسور درکرمان

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۴۶ ق.ظ


کشف اولین 
ردپاهاوفسیلهای دایناسورها
در دشت خاک کرمان،ودره نیزار
نزدیک ده علیرضا 

 

دایناسور

 

عکس فسیل کشف شده

 

🔸استان کرمان یکی از معدودنقاطی درایران است که آثارجانداران خشکی زی دوران‌های گذشته زمین‌شناسی مشاهده شده‌است.وجودمنابع عظیم زغال سنگ درشمال استان کرمان بیانگر وجود خشکی وحیات گیاهی وجانوری دراین بخش از ایران می‌باشد وهمچنین دراین خشکی جانورانی نیز زندگی می‌کرده‌اند که فسیل‌های متعدداز این جانوران کشف گردیده.
🔸متاسفانه بخشهایی ازیافته های منطقه از کرمان وحتی ایران خارج شده .
 مثل فسیل کامل یک دایناسور که فرانسویان قبل از انقلاب آن را از ایران خارج کردند که درموزه تاریخ طبیعی پاریس نگهداری میشود.
بخش زیادی از یافته های فسیلی این منطقه نیز درشرایطی بسیاربد درانباری غیراستاندارد و مقدارکمی از این یافته ها نیز در
۱- موزه دشت خاک
۲- موزه تاریخ طبیعی کرمان نگهداری می‌شوند(گویا این موزه تعطیل وفسیلها به بخشی از موزه هرندی کرمان منتقل شده اند) 

🔸همچنین ردپای این حیوانات نیزبر روی رسوبات دورانهای گذشته زمین‌شناسی به ویژه دوران مزوزوئیک در مناطق مختلف دیده شده‌است.
 ردپای کشف شده در رسوبات دوره تریاس دوران مزوزوئیک در دره نیزار واقع در نزدیکی روستای ده علیرضا در ۲۰ کیلومتری شمال زرند یکی از این نقاط منحصر به‌فرد می‌باشد.

🔹 نخستین ردپای دایناسور‌های دشت خاک( زرند )را از روی دیواره‌های حوض یک خانه در روستای ((دشت خاک ))  کشف کرده‌اند و در واقع مشاهده نقش‌های عجیـــب و شـبیه جای پای مرغ‌های عظیم الجثه! دهیار روستا را به شک می‌اندازد و از دوست زمیــن شــــناسش می‌خــواهـد این نقوش عجیب حوض خانه  آقای کاظم برخورداری را کارشناسی کند.
خانواده برخورداری هم تخته سنگ را از دیواره حوض خانه شان در می‌آورند و به مرکز زمین شناسی کرمان تحویل می‌دهند و آنجاست که رسماً نخستین ردپا‌ی یک خانواده دایناسور، در روستای دشت خاک کشف می‌شود.
🔹حمامی که موزه شد
موزه دیرینه شناسی دشت خاک، یک حمام قدیمی و تاریخی روستاست که اهالی با علاقه تمام آن را وقف دایناسور‌ها کرده‌اند. 
جالب است که برخی از اهالی روستا می‌گویند(حمام)یا موزه شان جن دارد! اما آنها با همه این احوال به این موزه علاقه دارند و به آن بسیار افتخار می‌کنند.
 تخم دایناسورها، استخوان‌هایشان، فسیل گیاهان و جانوران چند صد میلیون ساله، عکس‌ها و توضیحات و... همه و همه آنقدر تخیلاتت را درگیر می‌کند که به آسانی از دشت خاک جدا می‌شوی و به روز‌های باورنکردنی زمین می‌روی... روز‌هایی که هنوز برای بشر دریایی از پرسش و ابهام و جذابیت است و توجه به همین پتانسیل است که باعث می‌شود خارجی‌ها به محض پیدا کردن حتی یک دندان دایناسور از منطقه‌ای، بسرعت به سرمایه‌گذاری علمی و تفریحی روی آن منطقه فکر کنند 
اما ما...
🔸سابقه کشف دایناسور‌‌هادر دره نیــزار
 ☆اما سابقه کشف جای پای دایناسور‌‌ها به سال ۱۹۶۹ میلادی برمی‌گردد.
 در این سال پروفسور «لاپارنت» استاد انستیتو زمین‌شناسی پاریس و دکتر داودزاده کارشناس ارشد سازمان زمین‌شناسی کشورمان گزارش تحقیق خود را بر صحت رد پای جانوران مربوطه منتشر کردند. 
☆در همین سال دو زمین‌شناس ایرانی شرکت ملی فولاد و آهن ایران، در دره نیزار شمال زرند، یک رد پای بزرگ با سه پنجه را کشف کردند و در پائیز سال مذکور، رد پای واضح دیگری در اطراف همان محل کشف شد.
یک قالب گچی از ردپای مورد نظر تهیه شد و در نمایشگاه بین‌المللی شرکت ملی فولاد و آهن آسیا در تهران ارائه، سپس قالب مذکور به موزه زمین‌شناسی کشور تحویل شد. در سال ۱۹۷۰ میلادی نیز در ادامه کاوش‌‌ها دو لایه از رد پای دایناسور‌‌ها به همراه پنج رد پای بزرگ دیگر روی ماسه سنگ‌‌ها مشاهده شد.
🔹در جریان پی جویی دایناسورها توسط تیم مشترک ایران- برزیل در نواحی شمال کرمان نخستین آثار اسکلتی دایناسورها شامل یک دندان دایناسور گوشت خوارو قطعاتی از استخوانهای نامعین درروستاهای اطراف زرند مورد شناسایی قرار گرفت
 ☆ بخشی از ردپای این دایناسور متعلق به ۱۸۰میلیون سال پیش در عصر ژوراسیک در شمال شهرستان زرند به دلیل بی توجهی از بین رفته‌است. 
☆بررسی ردپاهای دایناسور موجود در ناحیه زرندکرمان مشخص ساخت که این آثار توسط دایناسورهای گوشت خوار"تروپود"ایجاد شده‌است.
 🔹ابتدا آثاردایناسورهادرایران محدود به تعدادی ردپا بوده‌است که در «دره نیزار» درشمال زرندکرمان، «بیدو» در شمال کرمان، یافت شده‌است. 
🔹در جریان دومین پی جویی دایناسورهادر ایران که توسط تیم مشترک ایران - برزیل دراواخر تابستان ۱۳۸۱در نواحی شمال کرمان صورت پذیرفت آثار اسکلتی دایناسورها در ایران مورد شناسایی قرار گرفت.
 قبل از آن هم، نزدیک به ۴۰ سال پیش، محققان فرانسوی مقداری از بقایای یک دایناسور رادرحوالی کرمان کشف کردند. البته بقایای آن رابلافاصله به موزه تاریخ طبیعی پاریس منتقل کردند.
 

فسیل پنجه یک دایناسور           فسیل پنجه یک دایناسور

 

تخم دایناسور
 

فسیل تخم جانداران احتمالا دایناسورها 
دربرخی از نمونه ها بافت نرم درون انها وحتی جنین کاملا مشخص است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

جزوه مقاله و نمونه سوال زمین شناسی