زمین شناسی

جزوه مقاله و نمونه سوال زمین شناسی

زمین شناسی

جزوه مقاله و نمونه سوال زمین شناسی

سلام خوش آمدید

عصر یخبندان

پنجشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۴۵ ق.ظ


عصر یخبندان
🌺🌺🌺
اعصار یخبندان  دوره ای از تاریخ است که یخ، صفحه های عظیم نواحی وسیعی از زمین را پوشانده بود که معمولا از یخ های فصلی پوشیده نمی‌شد
دانشمندان هنوز نمی دانند که چه چیزی سبب پیدایش عصر یخبندان می‌شود. فهرست احتمالات شامل مدار زمین، جدا شدن قاره ها،تغییر در میزان کربن دی اکسید جو  و حتی پرتوهای کیهانی می‌شود.
 آخرین عصر یخبندان در دوره پلئیستوسن (در حدود 2 میلیون سال پیش) شروع شد و از چهار دوره یخچالی تشکیل می‌شود که آخرین آنها از 40  هزار سال تا 10  هزار سال پیش از این ادامه داشته است. امروز در یک دوره بین یخچالی نسبتا گرم تری به سر می‌بریم و همچنان به سوی یک دوره یخچالی پیش می رویم.
در عصر حاضر در حدود 10 درصد سطح زمین از یخ پوشیده شده است ولی در طی عصر یخبندان در حدود 30 درصد زمین از یخ پوشیده شده بود.

 در طی ششصد میلیون سال گذشته 17 عصر یخبندان شناخته شده در زمین رخ داده است.
در فواصل حدود ۱۰۰ هزار ساله، یک عصر یخبندان را به خود دیده است.
🌺🌺🌺

عصریخبندان

 

 

بقیه در ادامه مطلب ...


هر100هزارسال یک عصر یخبندان
🌺🌺🌺
تحقیقات جدید نشان می‌دهند اقیانوس‌های سیاره‌ی ما به‌طور منظم و در فاصله‌های زمانی ۱۰۰ هزار سال، میزان بیشتری CO2 از اتمسفر زمین به خود جذب می‌کنند و گفته می‌شود همین امر می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند که سیاره‌ی ما به مقداری کافی سرد شود؛ تا جایی که درنهایت به آغاز یک دوره‌ی یخبندان در زمین بیانجامد.
مسئله‌ی ۱۰۰ هزار ساله‌ ناشی از این واقعیت است که در حدود یک میلیون سال پیش، کره‌ی زمین شاهد آغاز یک دوره‌ی یخبندان بود و از آن زمان به‌طور تقریبی در هر ۱۰۰ هزار سال، یک‌ بار این اتفاق تکرار می‌شود و لایه‌هایی گسترده یخ، قسمت‌های شمال امریکا، اروپا و آسیا را فرا می‌گیرند.
محقق کری لیر از دانشگاه کاردیف ولز در این باره گفته است:
 ما می‌توانیم اقیانوس‌ها را به‌عنوان پدیده‌هایی تصور کنیم که دی‌اکسید کربن را به تعبیری تنفس می‌کنند. بنابراین زمانی که صفحه‌های یخ بزرگ‌تر باشند، می‌توان دریافت اقیانوس‌ها دی‌اکسید کربن را از اتمسفر جذب کرده‌اند و در ادامه باعث سردتر شدن سیاره شده‌اند.
هنگامی که لایه‌های یخ‌ کوچک باشند، یعنی اقیانوس‌ها دی‌اکسید کربن را به اتمسفر پس داده‌اند و بنابراین؛ بیشتر شدن آن در جو باعث ‌می‌شود سیاره‌ی گرم‌تری داشته باشیم. از مدت‌ها پیش به این نکته پی برده شده است که اقیانوس‌ها توانایی ذخیره‌ی کربن در خود دارند که این امر تا حدودی از طریق کنش‌های جلبک‌های دریایی صورت می‌گیرد که نیاز به مکیدن کربن به‌منظور انجام فرایند فتوسنتز دارند.

 تیم پژوهشی برای اینکه به‌طور دقیق بدانند چه روندی در جریان است، بقایای فسیلی جلبک‌های دریایی مربوط به بیش از هزار سال گذشته را مورد کاوش قرار دادند تا ببینند آیا میزان نرخ جذب CO2 در آن‌ها ثابت بوده است یا خیر. آن‌ها در بررسی‌های خود به این نکته پی بردند که دوره‌هایی وجود دارند که در آن‌ها نشانه‌هایی مبنی بر افزایش قابل توجه جذب CO2 دیده می‌شود.
 این دوره‌ها هر ۱۰۰ هزار سال یک‌بار رخ می‌دهند و همان‌طور که اشاره شد، زمان فوق با زمان‌های دوره‌های یخی در کره‌ی زمین متناظر است.
محققان استرالیایی معتقدند، برخورد یک شهاب سنگ عظیم در 2.5 میلیون سال قبل احتمالا باعث وقوع یک سونامی گسترده و فرو رفتن زمین در عصر یخبندان شده است.

بر اساس ادعای محققان دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) یک شهاب سنگ باستانی به قطر بیش از 1.5 کیلومتر در آب های عمیق اقیانوس آرام سقوط کرده و باعث بروز سونامی گسترده و تغییرات اساسی در سیستم آب و هوایی کل زمین شده است.

«جیمز گاف» رئیس مرکز تحقیقات سونامی استرالیا-اقیانوس آرام و سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: این برخورد تنها برخورد شناخته شده در آب های عمیق اقیانوس بوده که بدلیل نبود دهانه برخوردی آشکار، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
🌺🌺🌺
 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

جزوه مقاله و نمونه سوال زمین شناسی